Achterwiel-motoren
Persoonlijk vind ik achterwiel-motor het beste aanvoelen. Ze geven een heel natuurlijk rij-gevoel en geven geen extra belasting op de transmissie, omdat het motorvermogen direct op de achteras tot stand komt. Een achterwiel-motor van NeoDrives is borstelloos en heeft geen onderhoud nodig. Eventueel versleten lagers kunnen eenvoudig gerepareerd worden.
Inmiddels is er veel keuze uit achterwiel-motoren en ik verwacht, voor de komende decennia geen grote compatibiliteits-, of vervangingsproblemen. Het mooie van een ‘ad-on’-systeem is dat niets geïntegreerd is en dat vervanging van versleten systeem-onderdelen niet leiden tot de aanschaf van een compleet nieuwe fiets.
Een achterwiel-motor van serieuze kwaliteit is er ongeveer vanaf €2000,-. Op zich kost het meer dan een midden-motor, maar is veel duurzamer en zal op lange termijn goedkoper uitpakken.
Helaas is een achterwiel-motor niet te combineren met mijn favoriete Rohloff naaf. Ideaal is eigenlijk de combinatie met de Pinion versnellingsbak. De Pinion is zeer duurzaam, laat riemaandrijving toe en is daarmee heel geschikt voor vakantie-, en woon-werk fietsen.
Achterwiel motoren van NeoDrives vindt je in modellen van Santos.