Welk E-bike concept is wél duurzaam?

Voorwiel motor

Voorwiel-motoren zijn erg eenvoudige en goedkoop te produceren systemen. Rij-eigenschappen zijn verre van ideaal en zijn ronduit onveilig. Je ziet voorwielmotoren dan ook voornamelijk bij de goedkope E-bikes. Door de in verhouding hoge onderhouds-, en updatekosten en de verwaarloosbare restwaarde zal dit type E-bike snel op de schroothoop liggen. CycleYou verkoopt dan ook geen E-bikes met een voorwielmotor.

Midden-motor

E-bikes met een midden-motor zijn erg populair. Ze zijn te combineren met derailleur en naafversnellings-systemen. Een midden-motor heeft grote invloed op het design en constructie van de fiets. Door de complexe constructie is de levensduur van de motor aanzienlijk korter dan het rijwielgedeelte. Door het integreren van de motor zijn toekomstige compatibiliteitsproblemen onvermijdelijk. Door de extra belasting van de motor op ketting en tandwielen lopen onderhoudskosten extra op. Bij bijvoorbeeld de populaire Bosch motoren zijn de trapas lagers de beperkende factor voor de duurzaamheid. Ze gaan ong. 20.000km. mee en zijn niet te vervangen.

De motor moet in zijn geheel vervangen worden en die kost €750,- ex montage.

Op onze MEES KingE en QueenE worden midden-motoren van Bafang of Pendix gemonteerd.

Achterwiel-motoren

Persoonlijk vind ik achterwiel-motor het beste aanvoelen. Ze geven een heel natuurlijk rij-gevoel en geven geen extra belasting op de transmissie, omdat het motorvermogen direct op de achteras tot stand komt. Een achterwiel-motor van NeoDrives is borstelloos en heeft geen onderhoud nodig. Eventueel versleten lagers kunnen eenvoudig gerepareerd worden.

Inmiddels is er veel keuze uit achterwiel-motoren en ik verwacht, voor de komende decennia geen grote compatibiliteits-, of vervangingsproblemen. Het mooie van een ‘ad-on’-systeem is dat niets geïntegreerd is en dat vervanging van versleten systeem-onderdelen niet leiden tot de aanschaf van een compleet nieuwe fiets.

Een achterwiel-motor van serieuze kwaliteit is er ongeveer vanaf €2000,-. Op zich kost het meer dan een midden-motor, maar is veel duurzamer en zal op lange termijn goedkoper uitpakken.

Helaas is een achterwiel-motor niet te combineren met mijn favoriete Rohloff naaf. Ideaal is eigenlijk de combinatie met de Pinion versnellingsbak. De Pinion is zeer duurzaam, laat riemaandrijving toe en is daarmee heel geschikt voor vakantie-, en woon-werk fietsen.

Achterwiel motoren van NeoDrives vindt je in modellen van Santos.